Κατανάλωση αλκοόλ, οι δύο όψεις ενός νομίσματος. - Διαιτολόγος , Διατροφολόγος, Mynutrihealth , Κίτσος Ευάγγελος
Shares

Κατανάλωση αλκοόλ, οι δύο όψεις ενός νομίσματος.

Κατανάλωση αλκοόλ, οι δύο όψεις ενός νομίσματος.1mynutrihealth.gr Κίτσος Ευάγγελος Διατροφολόγος, ΔιαιτολόγοςΜια από τις αγαπημένες συνήθειες του γενικού πληθυσμού είναι η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών. Το αλκοόλ είναι άμεσα συνδεδεμένο με την κοινωνική μας ζωή και όχι μόνο. Ένα ποτό μας χαλαρώνει μετά από μια κουραστική ημέρα στη δουλειά, μια βραδινή έξοδος με φίλους συνοδεύεται επίσης από κατανάλωση αλκοόλ και μεζέδων, αλλά και οι διάφορες γιορτές πάντα συνδυάζουν την κατανάλωση φαγητού και ποτού.
Πως μπορούμε να το απολαύσουμε χωρίς τις αρνητικές επιδράσεις του;

Σαν ουσία το αλκοόλ αποδίδει 7 Kcal/gr, ποσό σημαντικό αν αναλογιστούμε ότι ένα γραμμάριο υδατανθράκων αποδίδει 4 Kcal και 1 γραμμ. λίπους 9 Kcal. Οι χρήσεις του κατά καιρούς αρκετές, σαν αναλγητικό, σαν αντισηπτικό, ακόμα και σαν προσθετικό θερμίδων σε διαλύματα εντερικής διατροφής. Είναι συστατικό των οινοπνευματωδών ποτών και προκύπτει από την αλκοολική ζύμωση των σακχάρων.

Οι επιδράσεις του οινοπνεύματος στον οργανισμό μας έχουν να κάνουν κύρια με την φυσική επίδρασή του στο νευρικό σύστημα, και συγκεκριμένα στο φλοιό του εγκεφάλου μας. Γι᾽ αυτό και όταν πίνουμε αισθανόμαστε πιο χαλαροί, πιο αυθόρμητοι, πιο ομιλητικοί και πιο απελευθερωμένοι.

Το πόσο επιδρά στον οργανισμό μας εξαρτάται από τη συγκέντρωσή του στα υγρά του σώματος και όχι από το ολικό ποσό που έχουμε προσλάβει από το στόμα. Δηλαδή εξαρτάται από το ποσοστό που βρίσκεται στο σώμα μας και όχι από το πόσα συνολικά ποτήρια έχουμε καταναλώσει.

Αν λοιπόν καταναλώσουμε μια ποσότητα οινοπνευματώδους ποτού η επίδρασή του στον οργανισμό μας εξαρτάται από :

  • Την περιεκτικότητα του ποτού σε αλκοόλ. Όσο πιο πολύ αλκοόλ στο ποτό, τόσο πιο πολύ βάζουμε στο σώμα μας.
  • Τον ρυθμό που το σώμα μας απορροφά το αλκοόλ.
  • Την ποσότητα του αλκοόλ στο σώμα μας συγκριτικά με την συνολική ποσότητα νερού που υπάρχει στο σώμα μας.
  • Τον ρυθμό που το σώμα μας μεταβολίζει το αλκοόλ.

Πάντα να επιλέγουμε να πίνουμε ποτά με μικρή περιεκτικότητα σε αλκοόλ. Ένα ποτήρι κανονική μπύρα περιέχει 3,6 γραμμ. αλκοόλ. Ένα ποτήρι κρασί περιέχει 9,3 γραμμ. αλκοόλ. Και ένα ποτήρι αλκοολούχο ποτό τύπου ουίσκι, ρούμι, τζιν, βότκα μπορεί να περιέχει μέχρι και 42,5 γραμμ. αλκοόλ.

Η επίδραση του αλκοόλ αυξάνει ανάλογα με την συγκέντρωσή του στο αίμα μας. Αν λοιπόν το σώμα μας είναι σχετικά αφυδατωμένο τότε το αλκοόλ θα έχει μια πιο γρήγορη επίδραση στον οργανισμό μας. Επιπλέον το αλκοόλ εμφανίζει ήπια διουρητική δράση, γεγονός που σημαίνει ότι και το ίδιο προκαλεί μια προοδευτική απομάκρυνση νερού από το σώμα μας κάτι που σημαίνει ότι αν δεν αναπληρώσουμε τα υγρά που απομακρύνονται, τότε η επίδρασή του θα είναι πιο έντονη και πιο παρατεταμένη. Καλό είναι να πίνουμε μαζί με το ποτό ή ανάμεσα σε δύο ποτηράκια κρασί και άφθονο νερό που μας βοηθά να κρατάμε μια σχετικά καλή αναλογία υγρών αλκοόλ στο σώμα μας.

Ο ρυθμός απορρόφησης του αλκοόλ από το σώμα μας είναι μια σημαντική παράμετρος. Από το στομάχι μας το αλκοόλ θα περάσει έντερο στο οποίο και απορροφάται σε όλο του το μήκος. Αν λοιπόν η ταχύτητα μεταφοράς του περιεχομένου του στομάχου είναι μεγάλη τότε ανάλογα μεγάλη θα είναι και η ταχύτητα μεταφοράς του αλκοόλ από το στομάχι στην εντερική οδό. Καταναλώνοντας λοιπόν αλκοόλ με άδειο στομάχι τότε η επίδραση του θα είναι γρήγορη.

Αν υπάρχει τροφή πριν από την κατανάλωση ή μαζί με το φαγητό πίνουμε κάποιο ποτό, τότε η επίδραση του αλκοόλ θα είναι αργή. Ακόμα και το είδος της τροφής επηρεάζει την ταχύτητα επίδρασης του αλκοόλ στον οργανισμό. Τροφές με αργή διαβίβαση από το στομάχι(όπως τα λίπη ή οι πλούσιες σε λιπαρά τροφές) προκαλούν μια αργή απορρόφηση του αλκοόλ. Είναι προτιμότερο λοιπόν να τρώμε μια μικρή ποσότητα φαγητού παρά να πίνουμε με άδειο στομάχι.

Το αλκοόλ στο σώμα μας μεταβολίζεται κυρίως στο συκώτι, σε ακεταλδεϋδη με τελική κατάληξη διοξείδιο του άνθρακα και νερό. Η διαδικασία αυτή περνάει από διαφορετικά βιοχημικά στάδια, τα οποία όμως έχουν διαφορετικό ρυθμό από άτομο σε άτομο κάτι το οποίο έως ένα βαθμό εξηγεί και την διαφορετική επίδραση του σε κάθε άνθρωπο. Ιδιαίτερης σημασίας είναι η ανακάλυψη επιστημόνων σύμφωνα με την οποία οι γυναίκες έχουν σημαντικά μικρότερο ρυθμό μεταβολισμού του αλκοόλ, κάτι που σημαίνει ότι είναι πιο ευάλωτες στις αρνητικές του παρενέργειες.

Συνολικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι μια ήπια κατανάλωση αλκοόλ δεν έχει καμία αρνητική επίδραση στον οργανισμό. Αντίθετα θα μπορούσαμε να πούμε ότι υπάρχουν και σημαντικά οφέλη μιας και στο κρασί βρίσκονται μια σειρά από συστατικά, τα φλαβονοειδή, τα οποία έχουν ισχυρή αντιοξειδωτική δράση και συνεισφέρουν σημαντικά στην διατήρηση και ενίσχυση της καλής υγείας του οργανισμού. Οι παρατηρήσεις αυτές έχουν επιβεβαιωθεί από πολλές και διαφορετικές επιδημιολογικές μελέτες.

Το ποτό εύκολα μπορεί να μας κάνει να νιώσουμε πιο χαλαρά και πιο άνετα, αλλά επίσης εύκολα μπορεί να μας κάνει να χάσουμε την αξιοπρέπειά και τον αυτοσεβασμό μας. Σήμερα περισσότερο παρά ποτέ ο αλκοολισμός χτυπά την πόρτα της ελληνικής κοινωνίας. Σχεδόν κάθε οικογένεια έχει ένα μέλος της που κάνει υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ. Τα παιδιά και οι έφηβοι όλο και σε μικρότερες ηλικίες έρχονται σε επαφή με το αλκοόλ. Τα κρούσματα μέθης είναι όλο και πιο συχνά σε μικρότερες ηλικίες.

Το αλκοόλ το βρίσκουμε μαζί με τον άνθρωπο από τα πρώτα χρόνια της ύπαρξης μας ως αγρότες, ως καλλιεργητές της γης. Η σωστή ή λάθος χρήση του ήταν πάντα ένα χαρακτηριστικό του γνώρισμα για εμάς. Μια ακόμα ανθρώπινη αδυναμία, που καλούμαστε να δαμάσουμε.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Shares

Χρησιμοποιούμε τα cookies για να διασφαλίσουμε ότι θα σας δώσουμε την καλύτερη εμπειρία στην ιστοσελίδα μας.