Μάνγκο, ένα εξωτικό φρούτο με μεγάλη διατροφική αξία! - Διαιτολόγος , Διατροφολόγος, Mynutrihealth , Κίτσος Ευάγγελος
Shares

Μάνγκο, ένα εξωτικό φρούτο με μεγάλη διατροφική αξία!

Μάνγκο, ένα εξωτικό φρούτο με μεγάλη διατροφική αξία!1mynutrihealth.gr Κίτσος Ευάγγελος Διατροφολόγος, Διαιτολόγος

 

Το μάνγκο είναι το μεγαλύτερο οπωροφόρο δένδρο στον κόσμο, ικανό να φθάσει σε ύψος τα 35-40 μέτρα, με μέση ακτίνα τα 10 μέτρα. Προέρχεται από τη Νότια και τη Νοτιοανατολική Ασία, από όπου έχει εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο για να γίνει ένα από τα πιο συχνά καλλιεργούμενα φρούτα στους τροπικούς. Η υψηλότερη συγκέντρωση του γένους Μανγκοφόρος βρίσκεται στην Ινδία.   

Αποτελεί εθνικό φρούτο της Ινδίας, του Πακιστάν και των Φιλιππίνων και εθνικό δέντρο του Μπανγκλαντές. Σε αρκετές κουλτούρες, τα φρούτα και τα φύλλα του, χρησιμοποιούνται σε τελετουργικούς ανθοστολισμούς γάμων, σε δημόσιες γιορτές και σε θρησκευτικές τελετές.

Πάνω από 400 ποικιλίες μάνγκο είναι γνωστές, πολλές από τις οποίες ωριμάζουν το καλοκαίρι, ενώ ορισμένες δίνουν διπλή σοδειά. Εάν ο καρπός κοπεί ανώριμος, τότε δεν αναπτύσσεται η καλύτερή του γεύση, η ωρίμανσή του όμως, θα συνεχιστεί και μετά τη συγκομιδή.

Το ώριμο φρούτο διαφέρει σε μέγεθος και χρώμα. Οι καλλιέργειες  διαφέρουν ποικιλοτρόπως σε κίτρινες, πορτοκαλί, κόκκινες, ή πράσινες και φέρουν ένα ενιαίο στενόμακρο πεπλατυσμένο κέλυφος. Τα ώριμα, μη αποφλοιωμένα μάνγκο αναδύουν ένα διακριτικό ρητινώδες, γλυκό άρωμα. 

Τα μάνγκο είναι γενικά γλυκά, αν και η γεύση και η υφή της σάρκας διαφέρει μεταξύ των ποικιλιών. Μερικά έχουν μαλακή, πλαδαρή υφή παρόμοια με το υπερώριμο δαμάσκηνο, ενώ άλλα είναι πιο σφριγηλά, όπως το πεπόνι ή το αβοκάντο και μερικά μπορεί να έχουν ινώδη υφή. Το δέρμα των άγουρων μάνγκο, μπορεί να καταναλωθεί ως τουρσί ή ως μαγειρεμένο μάνγκο, αλλά έχει τη δυνατότητα, σε ευαίσθητα άτομα, να προκαλέσει δερματίτιδα όταν έρθουν σε επαφή με τα χείλη, τα ούλα ή τη γλώσσα.

Τα μάνγκο χρησιμοποιούνται ευρέως στη μαγειρική. Τα ξινά, άγουρα μάνγκο χρησιμοποιούνται σε τουρσιά, συνοδευτικά πιάτα, ή μπορεί να φαγωθούν ωμά με αλάτι, τσίλι, ή σάλτσα σόγιας. Τα ώριμα χρησιμοποιούνται επίσης για να γίνουν κάρυ.

Ο πολτός από ώριμα μάνγκο, χρησιμοποιείται για να γίνει μια μαρμελάδα που ονομάζεται mangada. 

Τα ώριμα μάνγκο συχνά κόβονται σε λεπτές στρώσεις, αποξηραίνονται, διπλώνονται και στη συνέχεια κόβονται. Αυτές οι μπάρες είναι παρόμοιες με τις μπάρες των αποξηραμένων φρούτων γκουάβα που διατίθενται σε ορισμένες χώρες. Ο καρπός του προστίθεται σε προϊόντα δημητριακών όπως το μούσλι και η βρώμη granola. Στη Χαβάη, τα μάνγκο συχνά διατίθενται απανθρακωμένα. Χρησιμοποιούνται επίσης για την παρασκευή χυμών, smoothies, παγωτών, μπάρες φρούτων.

 

Οφέλη για την Υγεία

Η ενεργειακή του αξία ανά μερίδα 100γρ είναι 60kcal. Το νωπό μάνγκο περιέχει μια ποικιλία θρεπτικών συστατικών, αλλά μόνο η βιταμίνη C και το φυλλικό οξύ είναι σε σημαντικές ποσότητες, πάνω από την Ημερήσια Συνιστώμενη Δόση έως 44% και 11% αντίστοιχα.

 

Φυτοχημικά

Πολλά φυτοχημικά υπάρχουν στη φλούδα και στον πολτό του, όπως τριτερπένια, λουπεόλη, η οποία είναι η βασική ουσία για πιθανές βιολογικές επιδράσεις. Επίσης ένα εκχύλισμα του φλοιού από το κλαδί του μάνγκο, το vimang περιέχει πολλές πολυφαινόλες.

Χρωστικές ουσίες της φλούδας του μάνγκο περιλαμβάνουν καροτενοειδή όπως: προβιταμίνη Α, βήτα-καροτένιο, λουτεΐνη, άλφα-καροτένιο, πολυφαινόλες όπως: κουερσετίνη, καιμπφερόλη, γαλλικό οξύ, καφεϊκό οξύ, κατεχίνες και ταννίνες. 

Το φυτοχημικό και διατροφικό περιεχόμενο φαίνεται να διαφέρει μεταξύ των ποικιλιών του. Έως και 25 διαφορετικά καροτινοειδή έχουν απομονωθεί από τον πολτό μάνγκο, με πυκνότερη την βήτα-καροτίνη, η οποία ευθύνεται για τον κίτρινο-πορτοκαλί χρωματισμό στις περισσότερες καλλιέργειες του. Τα φύλλα του επίσης έχουν σημαντική περιεκτικότητα σε πολυφαινόλες.

 

Δρα έναντι του καρκίνου 

Μελέτη του Ινστιτούτου Obesity Research and Program Evaluation του πανεπιστημίου Texas A&M, έδειξε ότι οι πολυφαινόλες του περιορίζουν τον πολλαπλασιασμό των καρκινικών κυττάρων σε ποσοστό 90%. Επίσης αποδείχτηκε ότι οι πολυφαινόλες του, εστίασαν την δράση τους στα καρκινικά κύτταρα. Η φλεγμονή έδειξε σημαντική μείωση τόσο στα καρκινικά, όσο και στα υγιή κύτταρα.

 

Βοηθά στη ρύθμιση του σακχαρώδους διαβήτη

Το μάνγκο είναι χρήσιμο στη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Περιέχει την ουσία mangiferin(αντιοξειδωτική), που μειώνει την απορρόφηση της γλυκόζης στο σώμα και περιορίζει τα ένζυμα, με αποτέλεσμα να βελτιώνεται η πέψη των υδατανθράκων. Οι πολυφαινόλες που περιέχει έχει διαπιστωθεί ότι επίσης, μειώνουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη και συνεπώς μπορεί να καταναλωθεί από άτομα με σακχαρώδη διαβήτη.

 

Ενισχύει τη μνήμη

Το μάνγκο έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη B6, η οποία έχει αποδειχτεί ότι βελτιώνει τη λειτουργία του εγκεφάλου και την υγεία του νευρικού συστήματος. Είναι μια βιταμίνη που βοηθάει στην καλύτερη επικοινωνία ανάμεσα στα νευρικά κύτταρα. Το γλουταμινικό οξύ που επίσης περιέχει το μάνγκο βελτιώνει την ικανότητα συγκέντρωσης και μνήμης.

 

Βοηθά στη μείωση της χοληστερόλης

Το μάνγκο είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες που μειώνουν την κακή χοληστερόλη στο αίμα. Βοηθά στον περιορισμό της δράσης της ορμόνης λεπτίνης. Η βιταμίνη-C και η πηκτίνη βοηθούν επίσης στην μείωση της κακής(LDL) χοληστερόλης στον οργανισμό. Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε πολυφαινολικά αντιοξειδωτικά που εμποδίζουν την αύξηση της συσσώρευσης λίπους και τον σχηματισμό αθηρωματικής πλάκας στα τοιχώματα των αρτηριών.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Shares

Χρησιμοποιούμε τα cookies για να διασφαλίσουμε ότι θα σας δώσουμε την καλύτερη εμπειρία στην ιστοσελίδα μας.