Υπέρταση | Διαιτολόγος , Διατροφολόγος, Nutrihealth , Κίτσος Ευάγγελος
 

Υπέρταση

 
Οι άνθρωποι που πάσχουν από υπέρταση θα πρέπει να προσέχουν πολύ τη διατροφή τους έτσι ώστε να μειώσουν την πίεση στο αίμα τους και να περιορίσουν τις επιπτώσεις της.

Τί ονομάζουμε όμως υπέρταση; Υπέρταση ονομάζεται η κατάσταση στην οποία η αρτηριακή πίεση είναι αυξημένη.Αρτηριακή είναι η πίεση που ασκεί το αίμα στο τοίχωμα των αρτηριών, οι οποίες το μεταφέρουν από την καρδιά σε όλο το σώμα.

Η αρτηριακή πίεση καταγράφεται με δύο αριθμούς, π.χ. 130 / 80. Ο μεγαλύτερος αριθμός είναι η 'συστολική' πίεση (που είναι γνωστή ως 'μεγάλη') και πρόκειται για την πίεση που ασκείται στις αρτηρίες όταν η καρδιά συσπάται για να διοχετεύσει το αίμα μέσω των αρτηριών προς τα όργανα του σώματος.

Ο μικρότερος αριθμός είναι η 'διαστολική' (ή 'μικρή' πίεση) και πρόκειται για την πίεση που ασκείται στο τοίχωμα των αρτηριών όταν η καρδιά χαλαρώνει για να δεχτεί νέο αίμα. Ο κόσμος συχνά για συντομία αναφέρει ότι π.χ. έχει πίεση 13 με 8 που σημαίνει ότι έχει 130 / 80.

Η πίεση ενός ατόμου ανάλογα με το επίπεδό της κατατάσσεται σε

- Ιδανική: συστολική κάτω από 120 και διαστολική κάτω από 80.
- Φυσιολογική: συστολική μεταξύ 120 και 129 και διαστολική μεταξύ 80 και 84.
- Οριακή υπέρταση: συστολική 130 - 139 είτε διαστολική 85 - 89.
- Υπέρταση: συστολική πάνω από 140 είτε διαστολική πάνω από 90.

Μεμονωμένη συστολική υπέρταση: συστολική πάνω από 140 και διαστολική κάτω από 90. Η τελευταία παρατηρείται στα ηλικιωμένα άτομα και οφείλεται στο ότι το τοίχωμα των αρτηριών σκληραίνει όσο μεγαλώνουμε.
Eκτός από τη φαρμακευτική θεραπεία, μεγάλης σημασίας για το υπερτασικό άτομο αποτελεί η διατροφική θεραπεία, η οποία σίγουρα θα μειώσει αισθητά την πίεσή του.

Η διατροφική αντιμετώπιση μπορεί να ωφελήσει επίσης και τα άτομα που δεν είναι υπερτασικά, γιατί θα καθυστερήσουν ή θα αποτρέψουν την εμφάνιση της υπέρτασης.
Η πιο σημαντική ενέργεια είναι η ελάττωση του σωματικού βάρους με τον κατάλληλο τρόπο, η οποία εκτός από τη μείωση της πίεσης φέρει και άλλα πολλαπλά οφέλη στον οργανισμό.

Η μείωση της πρόσληψης του ορατού αλατιού (π.χ. να μην υπάρχει αλατιέρα στο τραπέζι), αλλά και του κρυμμένου αλατιού(π.χ αλάτι σε ένα γλυκό) ελαττώνει το επίπεδο της πίεσης και βελτιώνει τη δράση των αντιυπερτασικών φαρμάκων. Απαραίτητο είναι να περιοριστεί επίσης η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών σε δύο ποτά την ημέρα για τους άντρες και σε ένα για τις γυναίκες.

Τέλος, η άσκηση τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας (π.χ. περπάτημα με γρήγορο ρυθμό για μισή ώρα) θα βελτιώσει όχι μόνο την πίεση αλλά και άλλους παράγοντες κινδύνου, όπως την αυξημένη χοληστερίνη και το σάκχαρο.

Είναι αυτονόητο ότι το κάπνισμα απαγορεύεται στα υπερτασικά άτομα όχι διότι ανεβάζει την πίεση, αλλά γιατί πολλαπλασιάζει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο. Ο καφές δεν ανεβάζει την πίεση στα άτομα που τον έχουν συνηθίσει και έτσι η λογική χρήση του δεν απαγορεύεται.

Σε αντίθεση με αυτό που πιστεύουν πολλοί, τα πορτοκάλια μειώνουν την πίεση, διότι περιέχουν κάλιο, με αποτέλεσμα να είναι τροφή ωφέλιμη για τους υπερτασικούς.

Χρησιμοποιούμε τα cookies για να διασφαλίσουμε ότι θα σας δώσουμε την καλύτερη εμπειρία στην ιστοσελίδα μας.