Γιορτινά γλυκά ναι! Αύξηση βάρους όχι!mynutrihealth.gr Κίτσος Ευάγγελος Διατροφολόγος, Διαιτολόγος
Shares

Γιορτινά γλυκά ναι! Αύξηση βάρους όχι!

Γιορτινά γλυκά ναι! Αύξηση βάρους όχι!1mynutrihealth.gr Κίτσος Ευάγγελος Διατροφολόγος, Διαιτολόγος

 

Λίγες μέρες μας χωρίζουν πλέον από τις γιορτινές μέρες των Χριστουγέννων. Στο μυαλό των περισσότερων, γιορτές και ποικιλία δελεαστικών γλυκών είναι έννοιες ταυτόσημες. Μια ισορροπημένη διατροφή δεν απαγορεύει καμία ομάδα τροφίμων(μόνο για ιατρικούς λόγους) και επομένως μπορούμε με μέτρο να καταναλώσουμε γλυκά, στα πλαίσια αυτής.

Πολλές φορές τα γλυκά έχουν ενοχοποιηθεί για αύξηση σωματικού βάρους ή για χρόνια νοσήματα(καρδιαγγειακές παθήσεις, σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2) στην πραγματικότητα, όταν τα καταναλώσουμε συνετά, δεν επηρεάζουν αρνητικά τη σωματική υγεία ή το βάρος μας.                                          Πώς όμως θα καταφέρουμε να απολαύσουμε τα γλυκά των Χριστουγέννων, χωρίς όμως, να παραβούμε το επιτρεπτό μέτρο;

  1. Συμπεριλαμβάνουμε τα γλυκά στη διατροφή μας. Όταν  απαγορεύουμε στον εαυτό μας την απόλαυση των γλυκών, το μυαλό μας δεν μπορεί να ξεφύγει από αυτή την έλλειψη, αλλά προσκολλάται σε αυτή, με αποτέλεσμα, να ενδίδουμε  τελικά και να καταναλώνουμε μεγαλύτερη ποσότητα, ώστε να κορεστεί η μεγάλη μας επιθυμία για γλυκό. Αν δίνουμε στον εαυτό μας την ευκαιρία για γλυκό χωρίς όρους, αλλά με όρια, η επιθυμία μας αυτή καταλαγιάζει σε σημαντικό βαθμό. Επίσης, τα γλυκά μπορούν να αποτελέσουν μέρος της διατροφής μας, ακόμη κι αν επιθυμούμε να χάσουμε βάρος. Αυτό είναι εφικτό έχοντας μικρότερες μερίδες στο γεύμα μας(συνοδεύοντας το με  αρκετή σαλάτα) ή προγραμματίζοντας περισσότερη άσκηση(ακόμη κι αν πρόκειται για έναν περίπατο για χριστουγεννιάτικα ψώνια).
  1. Θέλουμε πραγματικά να φάμε γλυκό; Πολλές φορές μπερδεύουμε το αίσθημα πείνας, που αποτελεί φυσιολογικό μηχανισμό του σώματος, ειδοποιώντας μας ότι είναι ώρα για το επόμενο γεύμα, με τη λιγούρα, την  έντονη επιθυμία για γλυκό ή αλμυρό σνακ που διαρκεί περίπου 10 λεπτά. Όταν πεινάμε, είναι σαφώς καλύτερο να φάμε ένα θρεπτικό και χορταστικό γεύμα ή σνακ, ενώ, όταν αισθανόμαστε λιγούρα, μπορούμε να απασχοληθούμε με κάτι για λίγα λεπτά, όπως ένα το να κάνουμε μια δουλειά στο σπίτι ή να μιλήσουμε με κάποιον φίλο στο τηλέφωνο, και το αίσθημα λιγούρας θα περάσει. Υπάρχουν και εκείνες οι μέρες που χρησιμοποιούμε τα γλυκά ως επιβράβευση, ως μέσο διαφυγής από το άγχος, ως τρόπο να χαλαρώσουμε ή ακόμα και τρόπο να ξεκουραστούμε. Το φαγητό, όμως, δεν μπορεί να επιλύσει, μαγικά, ενδεχόμενα προβλήματα που προκύπτουν. Είναι αναγκαίο να εστιάσουμε στο πρόβλημα που μας απασχολεί, να μετριάσουμε την ένταση του, παρά να προσπαθήσουμε να το βάλουμε για λίγο στην άκρη.
  1. Επιλέγουμε ένα γλυκό που πραγματικά μας αρέσει. Είναι καλό να είμαστε επιλεκτικοί με τα γλυκά που αποφασίζουμε να καταναλώσουμε, εφόσον τα καταναλώνουμε για απόλαυση, κι όχι λόγω της διατροφικής αξίας που έχουν. Εάν μας προσφέρουν οποιοδήποτε  γλυκό που, δεν μας ελκύει τόσο ή δεν θέλουμε να φάμε γλυκό εκείνη τη στιγμή, μπορούμε να αρνηθούμε ευγενικά, λέγοντας ότι θα πάρουμε σε λίγο.
  1. Καταναλώνουμε γλυκά, έχοντας γεμάτο στομάχι. Τα γλυκά δεν μπορούν να μας χορτάσουν ούτε να μας προσφέρουν τα θρεπτικά συστατικά που έχει ανάγκη το σώμα μας.  Σε περίπτωση που καταναλώσουμε γλυκό, ενώ πεινάμε ή αντί του φαγητού, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να καταναλώσουμε μεγαλύτερη ποσότητα, για να νιώσουμε κορεσμό. Γι’ αυτό το λόγο είναι απαραίτητο να θρέψουμε πρώτα στο σώμα μας με τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, ώστε να λειτουργεί σωστά, και μετά να απολαύσουμε το αγαπημένο μας γλυκό.
  1. Τρώμε συνειδητά και απολαμβάνουμε χωρίς ενοχές το γλυκό μας. Οι γρήγοροι ρυθμοί της καθημερινότητας, μας οδηγούν σε ασυναίσθητη κατανάλωση τροφίμων. Πολλές φορές καταναλώνουμε ολόκληρη μερίδα φαγητού ή γλυκού, χωρίς καν να το αντιληφθούμε. Όταν επιθυμούμε ένα γλυκό, καλό είναι να πάρουμε μια ατομική μερίδα από αγαπημένο μας, και να  το απολαύσουμε ήρεμα, τρώγοντας μικρές μπουκιές και αργά, ούτως ώστε να απολαύσουμε τη γεύση, την υφή, τη θερμοκρασία αλλά και τα συστατικά του. Όταν τρώμε συνειδητά απολαμβάνουμε το γλυκό, οπότε καταλαβαίνουμε και ότι δεν θέλουμε και δεύτερο. Έτσι, ικανοποιημένοι από τη μερίδα που φάγαμε μειώνουμε την πιθανότητα να βγούμε εκτός ορίων.
  1. Τοποθετούμε τα γλυκά σε μη ορατό και εύκολα προσβάσιμο σημείο. Η κατανάλωση γλυκών(ειδικά τα Χριστούγεννα) γίνεται λόγω συνήθειας ή λιγούρας, μιας που τα έχουμε σε προσβάσιμο σημείο, σχεδόν διάσπαρτα σε όλο το σπίτι. Είναι γεγονός ότι, όταν τοποθετούμε λιχουδιές σε ορατό σημείο, τότε αυξάνεται η πιθανότητα να τις καταναλώσουμε, και μάλιστα σε μεγάλη ποσότητα. Ωφέλιμο λοιπόν είναι να τοποθετούμε τα γλυκά σε ντουλάπια που δεν ανοίγουμε συχνά, έτσι ώστε να μειώνουμε την πιθανότητα υπερκατανάλωσής τους.
  1. Προσφέρουμε τα γλυκά που πλεονάζουν στο σπίτι μας, σε ανθρώπους που δεν έχουν τη δυνατότητα να φτιάξουν η να αγοράσουν. Η ύπαρξη ποικιλίας αλλά και ποσότητας γλυκών στο σπίτι συνιστά αναμφίβολα πειρασμό. Προτιμότερο είναι να κρατάμε μικρή ποσότητα και τα υπόλοιπα να τα προσφέρουμε σε άτομα που έχουν ανάγκη από μικρές, αλλά ουσιαστικές πράξεις καλοσύνης αυτές τις άγιες μέρες. Ορφανοτροφεία, γηροκομεία και άλλα ιδρύματα είναι κάποια που έχουν ανάγκη από τέτοιες χειρονομίες.

Κλείνοντάς, θα λέγαμε ότι οι γιορτινές μέρες των Χριστουγέννων που πλησιάζουν, είναι ένα εφαλτήριο για να περάσουμε ποιοτικότερο χρόνο με την οικογένεια και τους φίλους μας. Ας απολαύσουμε τα αγαπημένα μας γλυκά,  χωρίς να θέσουμε άσκοπους και ανέφικτους περιορισμούς, αλλά συνειδητά και αφού καλύψουμε πρώτα τις ανάγκες του σώματός μας σε απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Shares

Χρησιμοποιούμε τα cookies για να διασφαλίσουμε ότι θα σας δώσουμε την καλύτερη εμπειρία στην ιστοσελίδα μας.