Κάστανα, η χειμωνιάτικη υπερτροφή | Διαιτολόγος , Διατροφολόγος, Κίτσος Ευάγγελος
Κάστανα, η χειμωνιάτικη υπερτροφή.mynutrihealth.gr Κίτσος Ευάγγελος Διατροφολόγος, Διαιτολόγος
Shares

Κάστανα, η χειμωνιάτικη υπερτροφή

Κάστανα, η χειμωνιάτικη υπερτροφή.1mynutrihealth.gr Κίτσος Ευάγγελος Διατροφολόγος, Διαιτολόγος

 

Τα κάστανα αποτελούν μια ιδιαίτερα θρεπτική τροφή, που όταν την καταναλώνουμε σε λογική ποσότητα προσφέρουν πολλά οφέλη στην υγεία μας. Είτε ψητά, είτε βραστά, έχουν πλούσια γεύση και νοστιμιά, αρκετές θερμίδες, αλλά μεγάλη διατροφική αξία. Στην Ελλάδα, οι καστανιές ευδοκιμούν στη Μακεδονία, τη Θεσσαλία, στις ορεινές περιοχές της Κρήτης και της Λέσβου. Η περίοδος ωρίμανσης τους είναι  από τις αρχές Σεπτέμβρη, μέχρι το τέλος του Νοεμβρίου. 

 

 

Η καστανιά ονομάζεται και «αρτόδεντρο». 

Αποτελεί ένα από τα πιο χρήσιμα δέντρα γιατί τα πάντα πάνω της(φύλλα, καρπός, φλούδα) χρησιμοποιούνται για την θεραπεία πολλών ασθενειών όπως οι αιμορροΐδες, η ανορεξία, οι ρευματισμοί και ο πυρετός.

Ο καρπός του δέντρου αυτού είναι τα κάστανα και ανήκουν στην οικογένεια των ξηρών καρπών.

Οι ξηροί καρποί, αν και διαφορετικοί μεταξύ τους, ομαδοποιούνται μαζί υπό τον όρο «ξηροί καρποί» γιατί η βιοχημική και διατροφική τους σύσταση είναι παρόμοια. Ας ρίξουμε μια ματιά στα οφέλη που αποφέρει στην υγεία μας η κατανάλωση κάστανου:

  • Θερμιδικά, τα κάστανα είναι πλούσια μεν σε θερμίδες, συγκριτικά όμως με τους άλλους ξηρούς καρπούς, αποδίδουν λιγότερο(170kcal τα 100γρ).
  • Περιέχουν 48% νερό.
  • Είναι άριστη πηγή υδατανθράκων(45% κυρίως άμυλο).
  • Αποτελούν καλή πηγή πρωτεϊνών(περιέχουν απαραίτητα αμινοξέα τα οποία ο οργανισμός δεν μπορεί να συνθέσει).
  • Περιέχουν:
    • βιταμίνες Β1 και Β2(ομαλή λειτουργία νευρικού συστήματος),
    • βιταμίνη C(ενίσχυση ανοσοποιητικού συστήματος),
    • φυλλικό οξύ(απαραίτητο για την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων και πολύτιμο για τις εγκυμονούσες μιας και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος των εμβρύων).
  • Έχουν μεγάλη περιεκτικότητά σε ασβέστιο(ενίσχυση οστών και δοντιών- άριστη επιλογή για όσους δεν καταναλώνουν γαλακτοκομικά προϊόντα) και μαγνήσιο(αντικαταθλιπτικές ιδιότητες, υγεία μαλλιών) αλλά και σίδηρο, φωσφόρο, νάτριο και κάλιο.
  • Είναι καλή πηγή διαιτητικών φυτικών ινών, καθώς τα 100 γρ. έχουν περίπου 8,1 γραμμ. φυτικών ινών(20% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας).
  • Όπως όλοι οι ξηροί καρποί, έτσι και τα κάστανα είναι πλούσια σε λιπαρά οξέα,  τα οποία χρειαζόμαστε γιατί:
  1. Ελευθερώνουν στον οργανισμό τις λιποδιαλυτές βιταμίνες A, D, E και Κ.
  2. Συνεισφέρουν στη δημιουργία στρωμάτων λίπους που προστατεύουν εσωτερικά όργανα(από τραυματισμούς).
  3. Αποτελούν ένα είδος «μόνωσης» στις αλλαγές της θερμοκρασίας.
  4. Βοηθούν στην παραγωγή των εικοσανοεϊδών, ουσίες σημαντικές στη ρύθμιση λειτουργιών όπως η θρόμβωση, η παραγωγή αντισωμάτων, τα επίπεδα της χοληστερόλης.
  5. Τα απαραίτητα λιπαρά οξέα ή αλλιώς ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα, προάγουν την παραγωγή προσταγλανδινών(ρυθμίζουν την αρτηριακή πίεση, τον καρδιακό ρυθμό, τα επίπεδα χοληστερόλης, παράγοντες δηλαδή που σχετίζονται με την υγεία της καρδιάς).
  • Αποτελούν πλήρη τροφή, ιδανική για παιδιά που βρίσκονται στην ανάπτυξη, αθλητές και ασθενείς που αναρρώνουν κυρίως από γαστρεντερικές διαταραχές.
  • Τέλος, τα κάστανα δεν περιέχουν γλουτένη και μπορούν να καταναλώνονται ελεύθερα σε όσους έχουν δυσανεξία σε αυτή και πάσχουν από κοιλιοκάκη.

Μπορούμε επομένως να εντάξουμε στη διατροφή μας τα κάστανα αρκεί να προσέξουμε το σύνολο των θερμίδων και των λιπαρών που λαμβάνουμε μέσα στην ημέρα. Αυτούσια, αποτελούν ιδανική επιλογή για τις κρύες νύχτες του Χειμώνα, παρακολουθώντας μια ταινία και ως φρουϊ-γλασέ, ένα υγιεινό, γλυκό σνακ που μπορούμε να δώσουμε άφοβα στα παιδιά μας για το σχολείο.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Shares

Χρησιμοποιούμε τα cookies για να διασφαλίσουμε ότι θα σας δώσουμε την καλύτερη εμπειρία στην ιστοσελίδα μας.