Σουβλάκι, παχαίνει ή όχι;mynutrihealth.gr Κίτσος Ευάγγελος Διατροφολόγος, Διαιτολόγος
Shares

Σουβλάκι, παχαίνει ή όχι;

 

Σουβλάκι, παχαίνει ή όχι;1mynutrihealth.gr Κίτσος Ευάγγελος Διατροφολόγος, ΔιαιτολόγοςΤο σουβλάκι είναι χαρακτηριστικό ελληνικό έδεσμα από ψημένα κομμάτια κρέατος και είναι ονομαστό σε όλο τον κόσμο. Είναι ένας τύπος γρήγορου φαγητού που συναντούσαμε παλαιότερα κυρίως σε υπαίθριες εκδηλώσεις εορταστικού χαρακτήρα. Στα ελληνικά πανηγύρια, σχεδόν πάντα υπάρχουν πρόχειρες ψησταριές που πουλούν σουβλάκια με ψωμί.

Η συνταγή είναι γνωστή από την ελληνική αρχαιότητα. Χαρακτηριστική είναι η αναφορά του Αθήναιου στο έργο του Δειπνοσοφιστές, ότι ο Ηγήσιππος στο Οψαρτυτικό του(οδηγός μαγειρικής), αναφέρει ένα έδεσμα που λεγόταν κάνδαυλος και ήταν κάτι ανάλογο με το σημερινό σουβλάκι. Συνδύαζε κομμάτια από ψητό κρέας, πίτα, τυρί και άνηθο και σερβιριζόταν με ζουμί.

Το σουβλάκι από εντόσθια αναφέρεται σε ρωμαϊκά κείμενα του 1ου αιώνα μ.Χ. αλλά και αργότερα στην Κωνσταντινούπολη, όπου μετά την άλωση, μικροπωλητές πωλούσαν στους δρόμους εκτός από φρούτα ή λαχανικά, και σουβλάκι με πίτα. Η λέξη σουβλάκι προέρχεται από τη σούβλα που με τη σειρά της προέρχεται από το Λατινικό Subulus.

Στις μέρες μας εξακολουθεί να αποτελεί ίσως το πιο αγαπημένο έδεσμα των Ελλήνων, μικρών και μεγάλων. Τι όμως αλήθεια ισχύει, μας παχαίνει το σουβλάκι;

Πρέπει να πούμε ότι ένα σουβλάκι καλαμάκι χοιρινό σκέτο έχει περίπου 180 θερμίδες, ενώ το ίδιο καλαμάκι τυλιγμένο σε αλάδωτη πίτα με 5-6 πατάτες, τζατζίκι, ντομάτα και μαρούλι έχει περίπου 600 θερμίδες. Το σουβλάκι μας παρέχει τα ακόλουθα θρεπτικά συστατικά: Υδατάνθρακες από την πίτα, πρωτεΐνες από το κρέας, φυτικές ίνες από τα λαχανικά και γαλακτοκομικά από το τζατζίκι και επομένως αποτελεί ένα πλήρες γεύμα.

Όταν βουτάμε στο λάδι πίτα και την γεμίζουμε με πατάτες, γύρο, και σος(πηγές κακών λιπαρών) πρέπει να αναλογιστούμε πως πλέον μιλάμε για μια διατροφική βόμβα, που αγγίζει τις 1000 θερμίδες. Το μεγαλύτερο διατροφικό πρόβλημα στις πίτες, είναι το λάδι που χρησιμοποιείται, το οποίο είναι συνήθως φοινικέλαιο και περιέχει σε ποσοστό 80% κορεσμένα-κακά λιπαρά.

Ένα κουτάλι φοινικέλαιο μας αποδίδει 15 γραμμάρια λίπους, τα οποία αντιστοιχούν σε 135 θερμίδες. Η πίτα που απορροφά το λάδι κατά το ψήσιμο έχει περίπου μία κουταλιά της σούπας λίπος. Αντίστοιχα, οι μεγάλες ποσότητες σος και πατατών ανεβάζουν τη συνολική ποσότητα λιπαρών που καταναλώνουμε με ένα και μόνο σουβλάκι στις τρεις κουταλιές. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αμέσως «φορτώνουμε»τον οργανισμό μας με περίπου 400 θερμίδες παραπάνω. Καλό θα ήταν το σουβλάκι μας αντί χοιρινό να είναι κοτόπουλο γιατί έχει λιγότερες θερμίδες και μικρότερη ποσότητα λίπους. Επιπλέον, αποφεύγοντας εντελώς τις πατάτες και τις διάφορες σάλτσες και επιλέγοντας πίτα ψημένη στα κάρβουνα, μειώνουμε σημαντικά την πρόσληψη έξτρα θερμίδων. Τέλος, να αναφέρουμε ότι πολύ καλή επιλογή αποτελεί η πίτα ολικής άλεσης, γιατί είναι πηγή φυτικών ινών και μας οδηγεί ευκολότερα σε κορεσμό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *




Enter Captcha Here :

Shares

Χρησιμοποιούμε τα cookies για να διασφαλίσουμε ότι θα σας δώσουμε την καλύτερη εμπειρία στην ιστοσελίδα μας.