Δέκα τρόποι για να γίνουν οι γονείς καλό διατροφικό παράδειγμα για τα παιδιά.
Οι γονείς είμαστε η πιο σημαντική επιρροή των παιδιών. Μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αναπτύξουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες που θα τους ακολουθούν σε όλη τους τη ζωή. Η ποικιλία των φαγητών βοηθά τα παιδιά να λάβουν όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, από την κάθε ομάδα τροφίμων.
Επίσης είναι πιο πιθανό να δοκιμάσουν νέα φαγητά και να τους αρέσουν περισσότερα φαγητά. Όταν τα παιδιά αναπτύσσουν προτιμήσεις για πολλά είδη φαγητών είναι πιο εύκολο να σχεδιάσουμε τα οικογενειακά γεύματα. Μαγειρεύουμε μαζί τους, τρώμε μαζί τους, συζητάμε μαζί τους και κάνουμε την ώρα του φαγητού οικογενειακή υπόθεση.
- Δίνουμε το καλό παράδειγμα: Καταναλώνουμε φρούτα, λαχανικά και φυτικές ίνες με τα γεύματα ή τα σνακ μας. Αφήνουμε τα παιδιά να δουν ότι μας αρέσει να τρώμε ωμά λαχανικά.
- Ψωνίζουμε φαγητό μαζί τους: Η αγορά ειδών διατροφής μπορεί να διδάξει το παιδί μας πολλά πράγματα σχετικά με το φαγητό και τη διατροφή. Συζητάμε από πού προέρχονται τα φρούτα, τα λαχανικά, οι φυτικές ίνες, το γάλα και το κρέας. Αφήνουμε τα παιδιά να κάνουν υγιεινές επιλογές.
- Γίνόμαστε δημιουργικοί στην κουζίνα: Τεμαχίζουμε το φαγητό σε αστεία και εύκολα σχήματα με τους κόπτες μπισκότων. Ονομάζουμε ένα φαγητό που το παιδί μας βοήθησε να ετοιμαστεί. Σερβίρουμε την «σαλάτα της Κατερίνας» ή τις «γεμιστές πατάτες του Λουκά» για βραδινό. Ενθαρρύνουμε το παιδί μας να εφεύρει νέα σνακ.
- Προσφέρουμε το ίδιο φαγητό σε όλους: Σταματάμε να μαγειρεύουμε ξεχωριστά πιάτα για να ικανοποιήσουμε τα παιδιά. Είναι πιο εύκολο να σχεδιάσουμε τα οικογενειακά γεύματα όταν όλοι τρώνε τα ίδια φαγητά.
- Ανταμείβουμε τα παιδιά με την προσοχή μας και όχι με φαγητό: Δείχουμε την αγάπη μας με αγκαλιές και φιλιά. Προτιμάμε να μην προσφέρουμε γλυκά ως ανταμοιβή. Αυτό κάνει τα παιδιά να πιστεύουν ότι τα γλυκά ή τα επιδόρπια είναι καλύτερα από άλλα φαγητά. Όταν το φαγητό δεν έχει καταναλωθεί, τα παιδιά δεν χρειάζονται κάτι έξτρα, όπως γλυκά ή μπισκότα, ως αντικατάστατα.
- Επικεντρωνώμαστε ο ένας στον άλλο στο τραπέζι: Συζητάμε για αστεία και χαρούμενα θέματα κατά τη διάρκεια του φαγητού. Κλείνουμε την τηλεόραση και απαντάμε στο κινητό μας αργότερα, εάν αυτό χτυπήσει. Προσπαθούμε να μετατρέψουμε τα γεύματα σε μια διαδικασία χωρίς άγχος.
- Ακούμε το παιδί μας: Όταν το παιδί μας λέει ότι πεινάει, μπορούμε να του προσφέρουμε ένα μικρό και υγιεινό σνακ(ακόμα και όταν δεν είναι ο προγραμματισμένος χρόνος του να φάει). Προσφέρουμε υγιεινές επιλογές. Ρωτάμε «Τι προτιμάς για βραδινό, μπρόκολο ή κουνουπίδι; αντί για θέλεις μπρόκολο για βραδινό»;
- Περιορίζουμε τον χρόνο παρακολούθησης τηλεόρασης: Δεν επιτρέπουμε πάνω από 2 ώρες παρακολούθησης τηλεόρασης την ημέρα, όπως συστήνεται από την Αμερικάνικη Ακαδημία Παιδιάτρων. Σηκωμωμαστε και κινούμαστε κατά τη διάρκεια των διαφημίσεων. Ξεκινάμε κάποιου είδους φυσική δραστηριότητα.
- Ενθαρρύνουμε τη φυσική δραστηριότητα: Κάνουμε τη φυσική δραστηριότητα μια χαρούμενη διαδικασία για όλη την οικογένεια. Συμπεριλαμβάνουμε τα παιδιά στον σχεδιασμό. Περπατάμε, τρέχουμε και παίζουμε με το παιδί μας, αντί να καθόμαστε στο περιθώριο. Δείνουμε το παράδειγμα με το να είμαστε φυσικά ενεργοί και να χρησιμοποιούμε εργαλεία ασφάλειας, όπως είναι οι επιγονατίδες και τα κράνη των ποδηλάτων.
- Αποτελούμε ένα καλό υγιεινό πρότυπο: Δοκιμάζουμε νέα φαγητά οι ίδιοι. Περιγράφουμε τη γεύση, την υφή και τη μυρωδιά. Προσφέρουμε ένα νέο φαγητό κάθε φορά. Σερβίρουμε κάποιο φαγητό που αρέσει στο παιδί μας μαζί με το νέο. Προσφέρουμε τα νέα φαγητά στην αρχή του γεύματος, όταν το παιδί μας είναι πολύ πεινασμένο. Αποφεύγουμε να κάνουμε διάλεξη ή να αναγκάσουμε το παιδί μας να φάει.