Είμαι γονέας, πως δίνω στο παιδί μου το καλό διατροφικό παράδειγμα;
Οι γονείς αποτελούμε την πιο σημαντική επιρροή των παιδιών μας. Μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αναπτύξουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες που θα τις ακολουθούν σε όλη τους τη ζωή. Η ποικιλία των φαγητών βοηθά τα παιδιά να λάβουν όλα τα θρεπτικά συστατικά που είναι απαραίτητα από την κάθε ομάδα τροφίμων.
Επιπλέον είναι πιο πιθανό να δοκιμάσουν νέα φαγητά και να τους αρέσουν περισσότερα φαγητά. Όταν τα παιδιά αναπτύσσουν προτιμήσεις για πολλά είδη φαγητών είναι πιο εύκολο να σχεδιάσουμε τα οικογενειακά γεύματα. Μαγειρεύουμε μαζί τους, τρώμε μαζί τους, συζητάμε μαζί τους και κάνουμε την ώρα του φαγητού οικογενειακή υπόθεση.
Πως δίνω το καλό διατροφικό παράδειγμα;
- Καταναλώνουμε φρούτα, λαχανικά και φυτικές ίνες με τα γεύματα ή τα σνακ μας. Αφήνουμε τα παιδιά να δουν ότι μας αρέσει να μασάμε ωμά λαχανικά.
- Ψωνίζουμε φαγητό με τα παιδιά, η αγορά ειδών διατροφής μπορεί να διδάξει το παιδί πολλά πράγματα σχετικά με το φαγητό και τη διατροφή. Συζητάμε για την προέλευση των φρούτων, των λαχανικών, των φυτικών ινών, του γάλακτος και του κρέατος. Τα αφήνουμε να κάνουν υγιεινές επιλογές.
- Γινόμαστε πιο δημιουργικοί στην κουζίνα. Τεμαχίζουμε το φαγητό σε αστεία και εύκολα σχήματα με τους κόπτες μπισκότων. Ονομάζουμε ένα φαγητό που το παιδί μας βοήθησε να ετοιμαστεί. Σερβιριζόμαστε την «Σαλάτα της Ελένης» ή τις «πατάτες του Νικολάκη» για βραδινό. Ενθαρρύνουμε το παιδί να εφεύρει νέα σνακ.
- Προσφέρουμε το ίδιο φαγητό σε όλους. Δεν μαγειρεύουμε ξεχωριστά πιάτα για να ικανοποιήσουμε τα παιδιά μας. Είναι πιο εύκολο να σχεδιάσουμε τα οικογενειακά γεύματα όταν όλοι τρώνε τα ίδια φαγητά.
- Ανταμείβουμε τα παιδιά με την προσοχή μας και όχι με φαγητό. Δείχνουμε την αγάπη μας με αγκαλιές και φιλιά. Ανακουφίζουμε τα παιδιά με αγκαλιές και συζήτηση. Δεν προσφέρουμε γλυκά ως ανταμοιβή. Αυτό κάνει τα παιδιά να πιστεύουν ότι τα γλυκά ή τα επιδόρπια είναι καλύτερα από άλλα φαγητά. Όταν το φαγητό δεν έχει καταναλωθεί, τα παιδιά δεν χρειάζονται κάτι επιπλέον, όπως γλυκά ή μπισκότα, ως αντικατάστατα.
- Επικεντρωνόμαστε ο ένας στον άλλο στο τραπέζι, συζητάμε για αστεία και χαρούμενα θέματα κατά τη διάρκεια του φαγητού. Κλείνουμε την τηλεόραση. Απαντάμε στο κινητό μας αργότερα. Προσπαθούμε να μετατρέψουμε τα γεύματα σε μια διαδικασία χωρίς άγχος.
- Ακούμε τα παιδιά μας. Όταν μας λένε ότι πεινάνε, μπορούμε να τους προσφέρουμε ένα μικρό και υγιεινό σνακ, ακόμα και όταν δεν είναι ο προγραμματισμένος χρόνος τους να φάνε. Προσφέρουμε επιλογές. Ρωτάμε απλά το παιδί, τι προτιμάς για βραδινό μπρόκολο ή κουνουπίδι; αντί του θα φας μπρόκολο για βραδινό!
- Περιορίζουμε τον χρόνο παρακολούθησης τηλεόρασης. Καλό είναι να μην επιτρέπουμε πάνω από 2 ώρες παρακολούθησης τηλεόρασης την ημέρα, σύμφωνα με τις συστάσεις της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιάτρων. Σηκωνόμαστε και κινούμαστε κατά τη διάρκεια των διαφημίσεων. Ξεκινάμε μια φυσική δραστηριότητα.
- Ενθαρρύνουμε τη φυσική δραστηριότητα, μετατρέποντας την σε μια χαρούμενη διαδικασία για όλη την οικογένεια. Συμπεριλαμβάνουμε τα παιδιά στον σχεδιασμό. Περπατάμε, τρέχουμε και παίζουμε με το παιδί μας αντί να καθόμαστε στο περιθώριο. Δίνουμε έμπρακτα το παράδειγμα με το να είμαστε φυσικά ενεργοί και να χρησιμοποιούμε μέσα ασφάλειας, όπως είναι τα κράνη των ποδηλάτων.
- Πρέπει να αποτελούμε ένα καλό υγιεινό πρότυπο. Δοκιμάζουμε νέα φαγητά οι ίδιοι. Περιγράφουμε τη γεύση, την υφή και τη μυρωδιά. Προσφέρουμε ένα νέο φαγητό κάθε φορά. Σερβίρουμε κάποιο φαγητό που αρέσει στο παιδί μας μαζί με το νέο. Προσφέρουμε τα νέα φαγητά στην αρχή του γεύματος, όταν το παιδί είναι πολύ πεινασμένο. Αποφεύγουμε να κάνουμε διάλεξη ή να αναγκάσουμε το παιδί να φάει αυτό που εμείς θέλουμε.